16 ביולי 2013

איך להשתמש באיזון לבן לצילום תמונות טובות יותר

התמונות לא "חיות" כמו במציאות? התמונה קרה ולא מבינים למה? יש פתרון פשוט.
המאמר הבא יעזור לכם עם דרך פשוטה לצלם תמונות יפות יותר ובקלות.

יצירת אווירה בתמונה היא אחד הדברים המרכזיים בצילום ולא פעם מצלמים תמונות מבלי לדעת שאפשר להוציא מהם את המקסימום בקלות ובלי שום התעסקות בעריכה אחר כך.
במאמר אציג את הדרך הפשוטה להשגת המטרה, רק על ידי הצילום ישיר מהמצלמה, כל זאת רק על ידי שימוש באופציה של איזון הלבן - White Balance, אופציה פשוטה שנמצאת בכל מצלמה.
*** לחצו על התמונות לצפייה בגודל המקורי

איזון לבן נועד לכוון את הטמפרטורה לתמונה, כמו שמצלמים אדם ולפעמים צבע העור שלו נראה כחול ולא חי, במקום צבע עור טבעי וחם יותר.
הטמפרטורות בעולם הצילום נמדדות ב "מעלות קלווין" (K), הניתנות לכיוון מ -  2,500K (קר מאוד) עד - 10,000K (חם מאוד). בדרך כלל במצלמות יש את האפשרויות האוטומטיות לכיוון ה WB (איזון לבן בקיצור), שנראות כך -
 (לחצו על התמונה להגדלה)
* לכל מצלמה יש את התפריט השונה שלה שדרכו מגיעים לאיזון הלבן, כך שלא אסביר איך להגיע לפונקציה הזו בכל מצלמה. צריך להתעסק קצת עם התפריטים ומגיעים. חוץ מזה יש ספר הסבר עם המצלמה, אפשר לקבל הכוונה דרך האינטרנט או שתוכלו לשאול גם אותי, לדגם ספציפי.
האפשרויות המקובלות וה"אוטומטיות" שמגיעות עם כל מצלמה הן אלו -
  



 



אוטומטי - מצב אופטימלי, בו המצלמה מחשבת את טמפרטורת הצילום בהתאם למה שאנחנו מצלמים, לפי החישובים שלה.
אור יום - בערך 5200K, מצב בו התמונה נראית חמה יותר, בדרך כלל בשימוש יומיומי.
צל - בערך 7000K, נועד לצילום בצל שבו התמונה נראית מאוד קרה, כשאין תאורת שמש.
מעונן - בערך 6000K, נועד ליום מעונן בו, או יום עכור, בו אין אור שמש ישיר.
נורת להט - בערך 3200K, נורת להט מפיצה אור מאוד חם וכדי לאזן אותו, יש לקרר אותו.
פלורסנט לבן - בערך 4000K, מעט חם יותר ממצב נורת הלהט, מתאים למצבים של פלורסנט חם.
פלאש - מצב בו איזון הלבן מותאם לפי תאורת הפלאש - הפנימי של המצלמה או חיצוני.
ידני (Custom) - להתאמה ידנית של איזון לבן.
קלווין - מצב בו ניתן לשנות את הטמפרטורות לפי הטעם האישי, לפי בחירת טמפרטורות (נמצא במצלמות DSLR).
בדרך כלל המצבים המקובלים שמשתמשים בהם ביום יום הם ה"אוטומטי", ה"אור יום" ולפעמים ה"מעונן" (כי מצב ה"צל" חם מדיי), מה שנותן תמונות יותר קרובות למציאות. אבל תמיד אפשר לבחור באפשרות שיותר מתאימה לטעמכם.
במקרים בהם רוצים לכוון יותר ספציפית את הטמפרטורה משתמשים במצב "קלווין", בו ניתנת שליטה מלאה על הטמפרטורה בתמונה, או מצב "ידני", אם רוצים לכוון לאירוע ספציפי.
הנה דוגמא לצילום באיזון לבן אוטומטי מול איזון לבן "צל" (לחצו להגדלה) -


התמונות  העליונות קרות יותר - איזון לבן "אוטומטי", כשהתחתונות במצב "צל", הרבה יותר חמות.
רואים איך התמונות מקבלות יותר חיים, יותר קיציות, רק עם שינוי ה WB.
אפשר גם ליצור אווירה יותר קודרת ומפחידה, כמו זו -
שבסך הכל כיוונתי את ה WB למצב "נורת להט" (טמפרטורת 3200K, קר מאוד).
כדי להסביר יותר, הנה עוד דוגמאות -
השתיים הימניות הן ב WB של "נורת הלהט" והשמאלי ביותר הוא WB אוטומטי.
כמו שרואים, לא צריך לעבוד קשה כדי להשיג אפקטים שונים בצילום, אפשר לשנות את כמות האור בתמונה באופנים שונים -
ככה יותר - לתמונה קרה, כדי לקבל אפקט יותר מסתורי,
בהיר יותר - לתמונה חמה, כדי לקבל אפקט יותר חי.
תמיד אפשר לשנות את רמת הבהירות לתמונות כדי לקבל אווירות שונות, לפי הטעם.
עד כאן יש לנו אפשרות לעשות תמונות חמות וקרות, אותם הדגמתי במצבי ה"קיצון" שלהם - WB במצב "צל", WB במצב "נורת להט" והמצב האוטומטי.
ישנה עוד אפשרות לשנות WB שיתאים אפילו עוד יותר למה שאנחנו מחפשים, עם גוונים נוספים. האפשרות הזו נקראת "White Balance Shift", שנמצאת במצלמת DSLR לרוב, איתה ניתן לעשות גוון נוסף לתמונה, בצבעים הבאים - כחול, ירוק, אדום ומגנטה (סגול).
התפריט נראה כך -
אפשר ליצור הרבה גוונים, גם עם מצבי ה WB הקבועים וגם עם תוספת גוונים, האפשרויות מאוד רחבות.
אפשר ליצור גוון ירוק-כחול, ירוק-אדום, אדום-סגול, או כחול-סגול - 
הסתובבתי בירקון עד שמצאתי עץ עם פרצוף אינדיאני פוטגני, שעזר לי להראות את הדוגמאות -
התרשימים מתחת לתמונות מראים את השילובים של גווני ה WB Shift יחד עם מצבי ה WB שהשתמשתי בהם בצילום (מסתבר ששחכתי מהגוון הירוק כבודד, מצטער :) ).
חשוב להבין
לצבעים הפוכים יש נטייה להתנגד אחד לשני, כלומר - שילוב של WB חם עם WB קר יתן בסופו של דבר איזון לבן "נייטרלי". כדאי להימנע מכך, אלא אם רוצים לקבל תוצאה ספציפית.
זה גם הגיוני, שלא נוכל לבחור, לפי התרשים של ה WB Shift, גם גוון כחול וגם גוון אדום, כי הם מתנגדים אחד לשני. ממש כמו הגוון הירוק עם הסגול.
מצאתי את העץ הלבן עם "עין הנמר" שיעזור לי בהסבר התוצאות לשילובים "לא טובים" כאלה -
שימו לב לתמונות השמאליות - כשה WB מכוון ל"נורת להט" או ל"צל" (Tungsten light/ Shade), בלי ה WBS, התמונות נראות עם גוון חי,
ואילו בתמונות הימניות כשהוספתי את תוספת הגוון הנגדי, ל"נורת להט" גוון כחול, ול"צל" גוון אדום התמונות מתקבלות מאוד אנמיות ושואפות להיות כמו תמונה רגילה, נטרלית, שמביא תוצאה מוזרה.
ואילו הדוגמאות האלה מראות מה התוצאות של שילובי WB כשמכוונים לתוספת הגוון התואם שלהם (WB "צל" עם גוון אדום, ו- WB "נורת להט" עם גוון כחול) -
לסיכום -
במאמר הראיתי מה זה איזון לבן, איך ניתן לבחור בו, במה כדאי לבחור ומה השינוי והשימוש בכל אחד ואחד מהמצבים.
עם הידע הזה תוכלו בקלות לצלם תמונות יותר יפות מהמצלמה שברשותכם, כמו שהראיתי - ממצלמת הפלאפון ועד למצלמת DSLR,
גם בלי צורך לעריכת התמונות בתוכנות עריכה.
עכשיו צריך לצאת, לנסות ולצלם.
עוד תמונות ממני -
התמונה צולמה באיזון לבן "אוטומטי", עם תיקון איזון לבן - WBS, כחול-ירוק, בנוסף לחשיפה כהה.
התמונה צולמה באיזון לבן "צל", עם קצת תיקון איזון לבן - WBS אדום, עם חשיפה בהירה.
איזון לבן "צל", WBS - אדום.
התמונה האמצעית היא ה"מקורית", WB אוטומטי ובלי WBS, יכולים לנחש את הנתונים של השאר?
בהצלחה !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה