16 ביולי 2013

מדריך מניפולציה - בניית Urbanland שלב אחרי שלב - המדריך המלא

הצגתי לפניכם את התמונה Urbanland , שהיא אחת התמונות שאני יותר אוהב וגם אחת מהמוכרות שלי מתחום העריכה ה"מתקדמת" בפוטושופ.
יפה, אבל צריך גם להסביר עליה, לכן אני כותב את כל התהליך מהדף הריק ועד לתמונה הסופית - איך ליצור את התמונה בקלות ומהירות.


 
הדבר הכי חשוב, בין אם זה ציור מורכב מאוד או תמונה מאוד פשוטה, זה הרעיון. הרעיון בעצם הוא המוטיב שלכם ליצור מה ש-אתם רוצים לעשות ולהראות דרך התמונה, לכן אולי זה לוקח הרבה לפני ש"יושבים" על התמונה, אבל לבסוף "רואים" את זה בתוצאה הסופית, כלומר - רואים שיש מחשבה בתמונה ולא סתם "עוד תמונה". זה נקרא לפעמים "קונספט", אבל עוד אגיע לקללה הזו פעם.
לא סתם כתבתי שהתמונה הזו קלה ומהירה להכנה, כי בסך הכל לקחה לי שעה לעשייה, ובלי כתיבת המדריך, אפילו פחות. לעומת מספר החודשים שחשבתי על הרעיון שלה. חוץ מזה, לא צריך ידע כל כך גדול כדי להכין אותה, אלא רק לעבור על כמה שלבים, שאותם אסביר כאן, ואם יש לכם ידע אפילו בסיסי בתוכנה פוטושופ, תוכלו להגיע לתוצאות מיוחדות לא פחות.
הכל מתחיל בנסיעה באוטובוס. הרבה פעמים עברתי בכביש הראשי של ג'בוטינסקי שברמת גן, בשעות שונות של היום, ותמיד בנייני התאומים נראו לי אובייקט צילומי מאוד מיוחד. ככה התחיל להתבשל הרעיון בראש אבל אף פעם לא יצא לי לבוא למקום עם מצלמה כדי לצלם. עד שפעם הלכתי לסיבוב וצילמתי כמה תמונות מהאזור, בין היתר את מה שרציתי מבנייני הזכוכיות של התאומים.
למה דווקא אותו ולא בניין זכוכיות אחר בתל אביב או אפילו את עזריאלי? מהסיבה הפשוטה - זה בניין זכוכיות "קלאסי", שבו אין עוד אלמנטים מפרידים בין הזכוכיות, פשוט חלק.
בנייני התאומים בר"ג (ממה שהרעיון התחיל) -
ממנו יצאה תמונה אחת שחיברתי עם תמונה נוספת -
 התמונה שצילמתי מבנייני התאומים, מלמטה למעלה.
 תמונת סטוק לשמיים שהשתמשתי להמשך העריכה.
הכל מתחיל ברעיון, כמו שאמרתי, ציירתי סקיצה מהירה של הצורה שאני רוצה לקבל. היא יכולה להיות באיזה צורה ואופן שאתם רוצים - כיד הדמיון הטובה עליכם -
חתחתי את התמונה המקורית בעזרת כלי ה - Polygonal Lasso Tool (בפוטושופ לוחצים במקלדת על המקש "L" או שניגשים לכלי דרך התפריט בצד -  )
כך שאני אקבל בדיוק רק את חלק הבניין , בלי הצדדים של הבניין - שיכול להרוס את השילובים והסימטריות אחר כך (שימו לב שבעצם אני מנצל רק שליש מהתמונה וזה קריטי - לא חשבתי על זה בזמן הצילום , זה בא לביטוי אחר כך בעריכה , שבה ניתן לראות זה רק שלושה טורים של זכוכיות, במקום יותר - 4 או 5 אולי).
כמו שהראיתי בסקיצה, יש לי 5 חלקים של הבניין שאני רוצה לעוות, לכן את השכבה החתוכה של הבניין שכפלתי 5 פעמים לנוחות העבודה (שכפול שכבה מתבצע כך: בוחרים בשכבה אותה רוצים לשכפל ולוחצים Ctrl+J או בתפריט דרך "Layer" - > "Duplicate Layer" ) ומתחילים עם השינויים והעיוותים לכל שכבה עם כלי ה Free Transform (לוחצים על Ctrl+T או בתפריט - Edit- > Free Transrom)  וה Warp .
*העיוותים נעשו עם כלי ה Warp (שמאפשר לשנות בחופשיות את פרופורציות התמונה) על כל תמונה בנפרד, יחד עם פונקציית ה - Free Transform, כלי שמאפשר לשנות את מימדי התמונה בפשטות, שבעזרת שני אלו יש לי שליטה מלאה על כל התמונה, עם כמה מגבלות, שאפשר להבין כשעובדים עם עיוותים.
תמונות דוגמא לכלי ה Free Transform וה Warp, לחצו עליהם להגדלה - 
  משנים את הפרופורציות עם מתיחה של הריבועים הקטנים שבצדדים. אם רוצים רק להגדיל את התמונה או להקטין אותה, לוחצים עם Shift וגוררים את אחד הריבועים, כך יחסי התמונה נשמרים.
 כאן יש חופשיות לשנות את צורה התמונה איך שרוצים שנעשית בקלות עם העיגולים שמופיעים בצדדי התמונה. צריך להיות מאוד עדין עם זה בשלב השילוב וההתאמה עם שכבות אחרות.
לאט לאט מרכיבים שכבת בניין עם שכבה נוספת, עד שמתקבלת התוצאה השלמה. ככה זה נראה בשלבים -
הלוואי וזה היה כזה מהיר כמו בתמונה. יש הרבה חשיבה שצריך להקדיש לתמונה בתהליך הזה. למרות זאת, הכל פשוט אם עובדים בשלבים.
קודם - אפשרתי את שכבת הסקיצה, כדי שאראה את הכיוון שאני רוצה, גם מקל על העבודה וגם ממקד את המחשבה, שיש משהו לעבוד לפיו, לא רק "רעיון בראש" לבד (לפעמים לא יוצאים מזה).
השלב הזה אולי ייראה פשוט בהסבר אבל הוא זה שלקח לי הרבה זמן ואת רוב העבודה של התמונה - השילוב של כמה בניינים ל"אחד", כל אחד בתורו, שיתאים סימטרית, שישתלב טוב, שיקבל עיוות משלו, ועד כמה שאפשר - שישמור על פרופורציות טובות ו"נכונות" עם הקווים השכנים לו מהבניין שלידו, שייראה כמה שיותר זורם ולא "קו כאן וקו שם" , כמו בדוגמא הזו -
* שזה לא ייראה "מושלם", כי זה לא. "מושלם" בזה כמעט בלתי אפשרי לעשות, לא אחרי ששיחקתי עם כל ה"תנועות" של הבניין - מה שגרם לזה שאיבדתי כל סימן לסימטריה בין הקווים. כדי להשיג סימטריה מלאה, צריכים לחבר את כל האלמנטים (ה"בניינים" שחתכנו) בלי שום עיוות, לחבר ביחד ורק אחרי שכולם מכוונים בצורה שרוצים - משחקים עם העיוות עם כל התמונה הכוללת (עם כלי ה Warp) אבל העדפתי את הדרך הידנית.
העבודה לא נגמרה עדיין ועכשיו עוברים לפרטים הקטנים יותר. שימו לב לזה שהצורה במרכז - הפנטגרם, נראה יותר מדיי ישר, מה שמסגיר את העריכה ונראה כחיתוך גס, אז כדי לחפות על זה, לקחתי חלקים אמיתיים מקצה הבניין של התמונה המקורית והתאמתי לכל קצה בניין שייראה אמין יותר. בנוסף התאמתי את הנקודות הקטנות בקצוות הבניין שייראו כממשיכות את הפסים, כמו בתמונה המקורית -
  התמונה הרגילה והחיתוכים הישרים והגסים מדיי.
 התמונה המקורית, שימו לב שכל סוף פס מכיל נקודה.
 אחרי החיתוך (עם כלי ה Polygonal Lasso Tool) של קצוות הבניין המקורי והתאמתם (עם Free Transform) לקצוות הגסים של הבניין שבנינו.
החלק הטוב רק מתחיל, לקחתי תמונת שמיים מסוימת -  , תמונת שמיים ישרה עם עננים/ פרונטלית, לא כמו שקיעה שרואים עננים נמתחים על השמיים, כמו שאתם יכולים לראות ולהבין ממנה. אפשר לבחור כל תמונה אחרת שתתאים לאווירה שאתם רוצים להראות בתמונה.
שמתי קודם כל תמונה אחת באמצע, חיפשתי חלק שמתאים לי ועל פי זה אני אעבוד גם אחר כך, סוג של תמונת ייחוס -
שמתי את השקיפות של שכבת השמיים במצב שקיפות Overlay, מה שנותן ניגודיות מעניינת, ואחרי זה ערכתי אותם קצת ב Curves (לחיצה על Ctrl+M או בתפריט דרך Image - -> Adjustments - -> Curves) ועוד קצת בניגודיות כדי לקבל תוצאה יותר דרמטית.
ככה מגדירים שכבה שתהיה בשקיפות Overlay -
 (לחצו להגדלה)
אחר כך עבדתי על השכבות הבאות של השקיפות בזכוכיות לפי נקודות האור והצל של העננים שבאמצע.
בכל חלק של "קיר" בתמונה יש נקודת אור בהירה יותר למעלה וכהה יותר למטה, זה מה שייתן עוד דרמטיות בעריכה אחר כך ותחושה יותר מציאותית לתמונה (על פי הגיון - לא יכול להיות חלק חשוך שקרוב לקצה - כי הקצה מאוד מואר). ככה שמתי את אותה תמונת שמיים מקודם 5 פעמים שונות, שיתאים לכל אחד מ 5 הקירות שבניתי.
שיחקתי עם כל שכבה, מאזן אותם עם ה - Free Transform שיתאימו לכל "קיר" ולכיוון התאורה (לפי הטעם), שמתי כל שכבת עננים על שקיפות Overlay וככה קיבלתי את התוצאה הזו.
מכאן יש מקום לרעיונות שלכם. הרגיש לי משעמם רק עם הגוונים האלה, אבל אהבתי את הכחול הזה, אז חיפשתי מה להוסיף מבלי שיהרוס מדיי.
כאן זה כמו כל עריכת תמונה רגילה, כי אחרי הכל - התוצאה כבר מופיעה.
הירוק שאתם רואים זו שכבת צבע מדורגת (גרדיאנט - Gradient) לא ישרה (לינארית) אלא מעוגלת (רדיאלית), ככה התקבל שהגוון הירוק בפנים והכחול בחוץ.
לפי ההסבר הבא (ניתן לשנות כל שלב לטעמכם האישי, אלו ההגדרות שהשתמשתי לקבלת התוצאה הזו) -
פותחים שכבת גרדיאנט חדשה, כך - לוחצים על הלחצן החצוי בשורת האפשרויות התחתונה ובוחרים ב "Gradient" , דרך נוספת להגיע לשכבת גרדיאנט היא דרך התפריט Image - > Adjustments - > Gradient Map.
כדי לראות את ההשפעה של הצבע בתמונה על האלמנטים ששמתי בה, שיניתי את שקיפות שכבת הגרדיאנט לשקיפות Color והורדתי את חוזק השכבה - Opacity ל 50%, כדי להפחית בחוזק הצבעים -  .
בוחרים בצבע שרוצים, בחרתי בכחול-ירוק .
תחת Style בוחרים ב Radial - מה שנותן את האופי המעוגל של הגרנדיט ומשחקים עם הזווית שתתאים למה שתרצו. גם עם ה Scale אפשר לשחק - לשנות את כמות שטח הצבע הפנימי, ורמת השילוב שלו - שילוב "גס" או "רך" .
בחרתי ב Reverse שייתן לי את הצבע הירוק בפנים ולא את הכחול בפנים.
עברנו את החלק המשמעותי בעריכה הסופית, מה שנשאר זה רק הפינישים האחרונים לפי טעמכם.
אני הוספתי שכבה קלה של Color Balance  לחיזוק הגוונים של הכחול והתכלת (דרך אותו חלון -  הפעם - Color Balance).
בנוסף לשכבה חדשה שבה צבעתי את קצוות התמונה בצבע שחור, עם שקיפות Soft Light וחוזק שקיפות (Opacity) ב 80% , שמשמש כהעפלת (החשכת) פינות (בשפה מקצועית נקרא - ויגנטינג).
לבסוף צבעתי את האמצע עם מברשת שחורה עם שקיפות - Soft Light כדי לקבל עוד קצת ניגודיות ושיזרום יותר נכון עם שאר התמונה -  .
אחרי זה, מה שאתם רואים זו הקטנה, חידוד קל ומסגרת שחורה שעשיתי עם Canvas Size (דרך Alt+Ctrl+C, או בתפריט דרך Image - > Canvas Size) שתחל רק לרוחב התמונה, חתימה וסיימנו :)
תודה שקראתם ושמח לעזור :)
אשמח לענות על כל שאלה שתרצו בכל שלב של תהליך העריכה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה